søndag 16. november 2008

Livet i Bo

Bo er den nest storste byen i Sierra Leone. Den ligger 5 timers kjoring fra hovedstaden Freetown. Det er gront og frodig her og egentlig ganske fint. Men det er varmt, veldig varmt og fuktig. Svetter hele tida. Noen fa timer pa etternatta da temperaturen faller litt. Jeg venter spent pa den kalde og torre vinden som snart skal komme fra nord (altsa fra Sahara). Det er visst alvor at den kommer i Desember.
Folk er veldig vennlige. Har truffet de andre i MSF gruppa. 20 fra ulike steder av verden. Det er virkelig internasjonalt, men miljoet virker litt urolig fordi alle er her for korte perioder.
Jeg hadde en toff start pa sykehuset. En helt kaotisk dag. De folgende dager har vart bedre.
Ma vende meg til helt nye mater a tenke pa. Sa det blir vanskelig i starten.
Bor i et eget hus sammen med 4 andre. Vi far lunsj og middag, men det er ikke akkurat slik som heime. Har allerede spist flere bananer enn jeg har spist de siste 10 ar.
De afrikanske ungene er utrolig livlige og virker glade. De voksne virker ogsa blide og glade og mindre bekymret enn i Norge.
Sierra Leone er et av verdens fattigste land. Det ligger aller nederst pa WHO sin liste.
Jeg skal fa mye a gjore. Det er veldig travelt pa sykehuset og det er vanskelige situasjoner.
Veldig spent pa hvordan neste uke vil bli.
Sa filmen "blood diamond" like for jeg reiste. Der sa de at dette ville bli "paradise on earty" nar bare krigen sluttet. Krigen er slutt, men det mangler litt enna

Ingen kommentarer: