mandag 9. februar 2009

Mer obstetrikk

I gar fikk jeg inn en kvinner med helt stram uterus. Klinisk losning (eller uterusruptur). Ultralyd viste svare hematomer inne i uterus, altsa losning. Hb 2.9. Blod, vaske, indusert fodsel. Alt vel sa langt. Men ingen urin i gar eller dag. Nyrene har fatt seg en knekk. Diuretica ingen hjelp. Haper enna, men det er absloutt ingen uringproduksjon. Har noen rad?.
Dialyse finnes ikke i Sierra Leone.

Neste kvinne hadde 1 keisersnitt og na seteleie. 6 cm og alt greit, mente jeg. 8 cm alt greit. Talmodighet er det viktigste i slike situasjoner. Jeg satte meg godt til rette og ventet og ventet. Sa begynte hun a blo, bare litt. Men jeg bestemte meg for sectio. Ungen fritt i magen. Talmodighet her forer altsa til uterusruptur selv om alt virker greit. Ruptur umiddelbart for jeg kom inn for ungen var ok. Flaks og ikke forstand.
Uterusruptur er nesten en folkesykdom her pa samme mate som svangerskapskramper. Det er noe spesielt med disse damene her. De kan ikke fode etter et keisersnitt. Jeg er derfor glad hver gang jeg kan sterilisere i samband med keisersnitt. Da vet jeg at framtida er grei

1 kommentar:

Katla sa...

Jeg forstår ikke dette. Betyr en sprukket livmor, eller en livmor etter et keisersnitt at den ikke gror godt? slik at neste svangerskap blir vanskelig/farlig?