mandag 23. mars 2009

The end of mission

Min MSF mission er over. Jeg er tilbake i Freetown. Sitter på terrassen og ser på en fantastisk solnedgang. Johan, the head of mission, er her også. Vi har flott utsikt utover havet. Temperaturen er også behagelig. Vi nådde 40 grader i helga i Bo. Vi har hatt noen morgener ned i 23 grader, og da har vi vært enige om at det var fryktelig kaldt.
Jeg vil takke alle som har fulgt med på bloggen og håper at mange vil være med på å støtte utdannelse leger til Bo. Håper at dere også vil lese avhandlingen min. Den vil sikkert være like interessant.

Nå snur tankene heimover. Det blir kjekt å komme heim, men det var også trist å reise fra Bo. Var sammen med operasjonsteamet i går kveld. De er veldig takknemmelige for å få hjelp fra MSF. Jeg fikk mange fine pressanger og mange gode tanker av dem.

Inntrykkene her nede har vært mange og nesten overveldende. Sierra Leone er et av verdens aller fattigste land og standarden på alle offentlige tilbud er svært dårlig.
Ministry of Health (MOH) har et totalt helsebudsjett for hele landet på 10 millioner euro (80 millioner kroner). Leger uten grenser (MSF) har et budsjett på 4 millioner euro bare for dette prosjektet i Bo. Det er opplagt at lokale myndigheter ikke vil klare å drive dette prosjektet videre aleine. Om to år vil MSF reise. Hva vil da skje med kvinnene her? Hva vil skje med alle de som jeg har gjort keisersnitt på?
Alle kvinner i området med tidligere keisersnitt har blitt bedt om å komme på sykehuset for å føde. I min periode her har bare 5 av disse klart å føde vaginalt, og jeg har sett 11 tilfeller av uterusruptur. 9 av disse var kvinner med tidligere keisersnitt.

Myndighetene snakker om å innføre en sykeforsikring for alle. De foreslår å kreve 10 000 Leones (20 kr) fra hver innbygger. Men det vil være mye penger for store familier i landsbyene. Likevel er det trolig nødvendig for å få til et helt basalt og rettferdig helsetilbud for alle.
Jeg håper de vil prioritere fri helsehjelp for barn og gravide.

Likevel er det en ting som er enda viktigere for Sierra Leone. De må unngå en ny borgerkrig. Jeg vil derfor avslutte med et bilde jeg tok av to gresshopper. Make love, not war.

1 kommentar:

eli og ingrid sa...

Det var synd du var reist fra Sierra Leone før vi fekk kontakt med deg. Vi sitter nå i Rotifunk og har skrevet mail til deg da vi oppdager at du akkurat er reist her i fra. Synd, tor vi hadde fått masse god informasjon og kunnskap av deg.
Hilsen to jordmødre fra Haugesund