mandag 23. mars 2009

tvillinger

Jeg ble spurt om tvillinger. Har hort at Sierra Leone har verdens hoyeste forekomst av tvillinger. Men statistikkene her nede er veldig usikre, sa jeg har ikke eksakte tall. Men inntrykket er at vi har utrolig mange tvillingfodsler. Lordag hadde vi 3 par tvillinger. Kan ikke forklare hvorfor det er slik. Men jeg har en teori at befolkningen har vart isolert i ganske lang tid. Utrolig nok at et slikt lite land nar opptil andre land har en sa isolert tilvarelse. Selvsagt er det noe kommunikasjon mot Liberia og Guinea, men de aller fleste finner seg en partner i narmiljoet. I slike situasjoner kan arvelige tilstander fa en tilfeldig opphopning. Toeggede tvillinger er arvelige pa morsida. Jeg har ikke truffet pa trillinger, men det sies at ogsa dette er vanlig.

Jeg er også spurt om bekkenlosning. Jeg har ikke hort noen snakke om det. Har ikke sett noen pasienter med bekkenlosning. Pasientene som kommer til sykehuset der jeg har vært har stort sett alvorlige tilstander som dominerer.
Vanlige klager fra pasientene er: de belle de hurt (rier), de heart de fast (hjertebank), de head de hurt )hodepine) de head de turn (svimmel)

De fleste kvinnene jeg har skrevet om i det siste har klart seg med et nodskrik. Hun med Lassa feber dode.

Ingen kommentarer: