mandag 26. januar 2009

kokosnott

Natt til sondag hadde jeg en syk kvinne. Hun hadde to levende barn og fodte heime for 8 dager siden i en svart perifer landsby. Hun var syk etter fodselen. Etter flere dager ble hun fraktet til lokalt sykehus, ingen doktor der for tida. Sa til sykehuset i Kenema ( sentrum i nabodistriktet). Der ville de ikke operere, men ga henne en blodtransfusjon. Sa ble hun sendt til oss. Hun var i svart darlig forfatning da hun kom fram ved midnatt. Febril, peritonitisk og i presjokk. Ultralyd viste store mengder blod i magen. Jeg fant abdomen full av blod og puss, omentet infisert og 5 cm tykt og delvis nekrotisk. Sprukket livmor og hele livmora mer og mindre nekrotisk. Etter en god del strev fikk jeg livmora ut. Folte nesten det samme som dr Larch beskriver i romanen Siderhusreglene: vevet var som a sy i en cammabert ost. I dag var hun stadig febril, men ellers ok. Plutselig reiste hun seg fra senga, lette i sakene sine og fant fram ei kokosnott som hun ga meg. Den presangen ble jeg virkelig glad for.

Ingen kommentarer: