torsdag 8. januar 2009

Rodt har

Jeg tror det var Asgeir som fortalt fra ei fodestue i Norge. Ei jordmor trakk ut rode flotte kroller fra haret pa et barn som ble fodt. Sa sa hun opp pa mora og sa rode flotte kroller og utbrot: Her er det jammen lett a se hvem som er mora.
Men nar noe slikt skjer i Afrika begynner vi a lure.
Jeg skulle forlose med tang. Hadde akkurat begynt a trekke da jordmora ropte ut: Hva er dette?
Sa trakk hun fra flotte rode kroller. Jeg sa forfjamset opp pa mora. Hun var svart som natta bade i ansiktet og pa hodet (som de fleste her).
Noen minutter seinere forloste jeg ei fin jente, hvit som en normann og med knall rodt har.
Albino
Mor og bestemor svart lykkelige. Men desverre er ikke dette bare lykkeland her i Afrika. Albino under Afrikas intense sol er vanskelig. Dessuten er det sosial vanskelig. De er annerledes og blir ikke lett akseptert i miljoet.
Men det er hun heldigvis lykkelig uvitende om enna.

2 kommentarer:

Asgeir sa...

Kort presisering; det var barnefar som kom med den forløysande kommentaren.

Anne Lise Høyland sa...

Hei Torbjørn!! spennende å lese om dine erfaringer og opplevelser. Jeg reiser til Tanzania om 1 uke for å være på et sykehus (Haydom) i 5 mndr . med familie - OG 100 små strikkaluer og sokker!! Skal følge med deg videre og legge ut egen blogg etterhvert!
Anne Lise