torsdag 15. januar 2009

a skyte i blinde med kanoner

Heldigvis er det ingen som gjor dette bokstavlig na. Men antibiotikabruken pa avdelingen er pa denne maten. Vi har ingen mulighet for a undersoke type bakterier. Alle far sepsis behandling. Jeg er nodt til a folge MSF rutiner, men jeg gremmes. Ampicillin og gentamycin iv i 5 dager etter keisersnitt og sa 5 dager tabletter. Ikke akkurat min smak. De sier at de fikk masse infeksjoner den gangen de forsokte a redusere. Jeg prover a forklare at de sager av den greina de sitter pa. Men dette er et problem. Vi har masse septiske barn som dor og vi har masse sar infeksjoner hos modrene. Trolig er det mange resistente bakterier allerede. Men som sagt sa vet vi ikke hva vi behandler.

1 kommentar:

Margrethe sa...

Hallo Torbjørn
Jeg følger spent med på bloggen din kontinuerlig, men det har blitt litt dårlig med tilbakemeldingene. Jeg har vært på dagvakt og nettopp kommet hjem. I dag var det rolig og vi kunne få tid til litt sosialt til en forandring. Men de får det nok travelt i kveld på grunn av mange induksjoner. Har kjøpt meg ny bærbar PC som jeg innvier nå. Virker veldig bra 4 GB og 360 hardisk. Håper at jeg blir inspirert til å skrive artikkel snart. hele PC en krashet etter oppgaven. Har strikket noen luer. Et tips hvis du skal på flere utflukter. B vitaminer kan hjelpe mot å få myggestikk.
Så irriterende at dere ikke har Metotrexat men gir for store doser antibiotika. Når ressursene er så små må det være frustrerende å se på at de brukes feil. Jeg har jo erfaring med søsteren min som fikk Metotrexat og ble helt frisk med chorincarsinom og metastaser. Ja som du sier verden er urettferdig. det sees jo i Gaza også. Var innslag med Mats Gilbert på TV i går. Take care! Beste hilsen Margrethe