lørdag 24. januar 2009

Tropesykdommer

Malaria er den vanligste infeksjonssykdommen her. Den er farlig for barna og den er ogsa farlig for gravide kvinner. De voksne er vant med a ha malaria. Nesten alle har flere utbrudd hvert ar. De virker lite bekymret, og de fleste bruker ikke myggnett. De kjenner symptomene godt, og her i Bo er det lett a bli testet og fa behandling. Det er vanskeligere pa landsbygda.
HIV/AIDS. De gravide blir ikke testet rutinemessig, sa jeg vet ikke hvor vanlig det er. Men alle blodgivere blir testet, og laboratoriet opplyser at ca 5-7% har positiv HIV test. Det statlige sykehuset i Bo har ansvar for oppfølging og behandling. Frykten for HIV er ikke sa sterkt i befolkningen, trolig fordi det ikke er blitt sa vanlig som i øst og sør-Afrika.
Tuberkulose forkommer ofte hos barn, og disse barna er ofte HIV positive. Tuberkulosebakterien er blitt multeresistent, og nærmest umulig a behandle. Dette kan bli et stort problem i framtida.
Som jeg tidligere har skrevet har det vært et utbrudd av gul feber i Bo. Leger uten grenser har nå i Januar gjennomført en stor vaksinasjonskampanje. Vaksinasjonen ble begrenset til Bo, nabodistriktene ble ikke tatt med. Målsetningen var å vaksinere 200 000 personer, og de klarte vaksinere 85% i løpet av 5 dager. Forhåpentligvis vil dette stoppe utbruddet. Jeg har behandlet en gravid med sannsynlig gul feber. Hun kom inn i uke 32 med hb 3.5, feber og icterus (gulsott). Blodutstryket viste klumping av blodlegemene, og hun hadde hemolyse. Hun var veldig vanskelig å behandle, fordi blodet ble nedbrutt i løpet av 1 til 2 døgn. Etter 4 enheter blod var hb stadig 4,1. Etter at feberen ga seg ble hun bedre og vi har na fatt blodprosenten opp til 6,3. Håper dette holder til fødselen.
Den sykdommen som skaper mest angst er Lassa feber. Det er en virusinfeksjon som forekommer i den østlige delen av Sierra Leone, og vi får en del pasienter fra dette området. Den gir blødningstendens og har høy dødelighet. Sykdommen er veldig farlig, men ikke så smittsom og farlig som ebola i Kongo. Var anestesisykepleier Suma ble smittet i fjor, men klarte seg. Han har fortalt meg om opplevelsen, og smitte av dette viruset frister ikke. Sykdommen smitter via en spesiell type rotter som finnes i østlige Sierra Leone, og avføring fra disse rottene på salater og grønnsaker kan overføre smitte. Den smitter ogsa via kroppsvæsker, men er ikke luftbåren.
Sykehuset vårt har en egen isolasjonsavdeling for Lassa Fever.
I tillegg til dette forekommer nesten alle mulige tropesykdommer, og hvis jeg noen gang skal reise hit igjen vil jeg skaffe meg mer kunnskap om tropesykdommene på forhånd. Jeg trodde jeg bare skulle stelle med fødsler, men selvfølgelig har de gravide alle mulige typer av infeksjonssykdommer.

Ingen kommentarer: