tirsdag 2. desember 2008

G10, P8, A2

Begynnelsen av overskrifta er forstaelig for alle som jobber med fodselshjelp. Gravida 10, Para 8. Men A en som horer med i standard journalen her horer ikke med i Norge. Den star for alive. Dette er den brutale virkelighet her. Tallene er nesten det vanlige. Gravid 10 ganger, fodt 8 ganger, 2 i live. Jeg leste statistikken for jeg reiste, og tallene jeg fikk her var enda varre. Modredodeligheten er ca 4% og barnedodeligheten over 15%. Men det a leste statistikk er en ting, det er noe helt annet nar det er mine pasienter. Jeg klarer ikke berge alle her. Prover a innse det. Men det er folelsesmessig vanskelig. Mine vanlige indikasjoner for sectio eller ikke passer darlig inn her. Slipper riktignok helt unna problemet med fodselsangst. Men dilemmaet er nar en primi kommer inn med 8 cm apning og trange forhold. Jeg vet at jeg kan fa ut et levende barn med et keisersnitt og jeg vet at dette barnet neppe vil tale 5 timer lenger i fodsel og en vanskelig vaginalfodsel. Erfaringen viser allerede at de fleste som er litt reduserte ved fodselen dor i lopet av et par dager. Men a starte sin fodseskariere her med et keisersnitt kan vare en fremtidig katastrofe for mora. De fleste onsker mange unger og blir gravide stott og stadig. Dette problemet har jeg vanskelig for a forholde meg til og det blir nok i praksis til at jeg gjor en del sectio i disse situasjoner na. Men det er opplyst og vedtatt at det er forbudt a gjore keisersnitt pa tvilling to. Sa jeg har allerede fatt mange totalekstraksjoner. Det er veldig mange tvillinger her.
Termindato er ogsa et helt ukjent fenomen. De er gravide i 7, 8 eller 9 maned. Sa pa den maten slipper vi unna problemet med overtid. Men det hadde vart kjekt i en del situasjoner a vite hvor langt de var kommet. Har ikke inntrykk av at e snurra passer helt inn. Ingen har BPD over 90, sa jeg regner dem for termin nar BPD er 90. 3.5 kg regnes som en veldig stor unge her.

Ingen kommentarer: