onsdag 17. desember 2008

Kommentarer og journaler

Jeg er veldig glad for kommentarer pa bloggen. Tar ogsa gjerne i mot mailer, men ofte er det vanskelig for meg a svare. Det gar greit a laste dem ned og jeg synes det er veldig kjekt a hore fra Norge. Desverre tar det en evighet nar jeg skal skrive et svar. Vi er 20 som sloss om a skrive mailer, og vi har bare ei kort tid etter jobb nar internett er palitelig. Strommen pleier ga klokka 6 og da fungerer selvsagt ikke systemet. Sa vi ma dele pa gledene.
Astrid spurte om journalsystemet vart. Vi skriver fortlopende handskrevne notater. Pasientene blir registrert pa navnt og innkomstnummer. De fleste kjenner ikke sin fodselsdato. Vi tar hb og malariatest pa alle. Kan ellers teste pa blodtype, syfilis og HIV. Har ikke senkning, CRP, lever eller nyre undersokelser. BT, puls, respfrekvens og temperatur registreres. Ved utskrivelse registreres diagnose. Modredodsfall og near miss (hysterectomier, sepsis, over 4 blodtransfusjoner og eklampsier) registreres i et eget spesielt system. I tillegg registreres en mengde data. Operasjoner, henvisninger (fistler henvises til Mercy Ship: en bat som gar langs kysten av Afrika og opererer fistler. Kommer til Freetown i Januar), family planning. Dette er faktisk ganske omfattende. Men MSF vil ha gode statistikker. Det er mitt ansvar a holde styr pa diagnoser og dataregistreringer.

2 kommentarer:

Astrid sa...

Spennende å danne seg et bilde av hvordan det er hos dere! Her er det snart jul og veldig mørkt. Har vært travle uker på KK for alle - men jeg minner om at dette er fornem nød - ikke S.L. Julenummer av Tidsskriftet kom idag. Det står endel om emntal helse i U-land mange steder et problemområde som overhode ikke er omfattet av noen helseplan .Hva med de mentalt syke/krisepreget? Er de mange? Eller har folk strategier for å takle all motgang og usikkerhet? Du sa noe om det til å begynne med, at folk var ubekymret tilsynelatende.

Merete sa...

For en gave at jeg fikk tilgang til din blogg.Jeg kommer til Bo som sykepleier rundt 19 januar. Gleder meg veldig.kjempefint for meg med informasjon fra din blogg.Har ikke fått lest alt ennå, tar resten i helga.
Jeg har jobbet mest innen akuttmedisin, de siste 9 årene som leder for en legevaktsentral med 18 sykepleiere og 32 leger.
Har forstått at det er mye varierte problemstillinger hos dere. Kjempebra. Har ikke vært ute med MSF tidligere, med vært på private oppdrag på klinikker i Gambia og Kenya. Teller ned dagene til avreise!
Hilsen Merete F.