onsdag 17. desember 2008

Vienna House

Jeg bor i en hus som kalle Vienna House. Det er fem hus for oss utlendinger. Bangkok, Manilla, Punjab, Vienna og Moon. De ligger like i narheten av hverandre og vi gar mye mellom husene for sosialt samvar. Jeg bor sammen med Marcello fra Milano. Han er arkitekt. Han klager veldig pa varmen, faktisk taler han varmen darligere enn meg selv om han er fra Italia. Ute kommer fra Tyskland og er laborant. Vi venter ei ny jordmor pa fredag. De gamle i huset har na reist, og jeg er den eldste i Vienna House og har dermed kapret det beste rommet. De to andre fastboende er Leopold og Tita. Det er to katter. Leopold er sjefen, far, bestefar og oldefar pa en gang. Kattene er alltid sultne og ganske plagsomme. Men de gjor likevel en god jobb. De holder rottene vekke og slangene vekke. I Manilla har de ikke katt, men rotter i steden. Jeg mater gjerne kattene for a holde rottene vekke. Vi liker ikke rotter. De kan bare med seg det farlige viruset som gir Lassa Fever. Dette er en farlig sykdom som opptrer endemisk i Bo sitt nedslagsfelt.
Vi blir godt papasset. MSF har strenge sikkerhetsregler. Huset har mur rundt seg med piggtra pa toppen. Og det er fastvakt utenfor porten hele dognet. Om natta er det endatil to vakter. Dette virker overdrevet, men det har ogsa noe med sysselsetting a gjore. Vaktene er blide og koselige og veldig glade hvis de far mat av oss.

Ingen kommentarer: