fredag 19. desember 2008

toleranse

Det narmer seg jul og jeg er veldig spent pa hvordan julefeiringa vil bli her. 50% av folket er muslimer, 30% kristne. Resten bruker lokale religioner. Men folket her lever tett pa hverandre og er tolerante. Jeg har snakket litt med de som jobber pa sykehuset. De forteller at det er blanding av kristne og muslimer i de fleste familier og lite krangel og uenighet mellom dem. De respekterer hverandres tro. De kriger ikke og sloss ikke slik de gjor i andre deler av hverden. Jeg har vart med pa noen offentlige forsamlinger, og de begynner alltid med en muslimsk bonn og deretter fader var. Jeg har observert at de fleste deltar aktivt i begge bonnene.
Folket her forbereder jul slik vi gjor heime, men bare pa en mye enklere mate. Her er ingen kjopesenter som er overfylt av varer. Men folk prover a gjore noe ekstra av det. De som har rad spiser kjott pa julaften. De fattige lager suppe, men storre porsjon enn vanlig. De prover a gi hverandre presanger slik som vi gjor. Alle deltar i julefeiringa, bade kristne og muslimer. Ble ganske fasinert av teksten pa en bil jeg sa. God bless islam. Mange av oss har noe a lare. Vi skal vare tolerante overfor hverandres tro og holdninger.
Men heldigvis er julenissen kommet pa plass utenfor vart supermarked slik at jeg fikk litt heimefolelse. Han kjorer med reinsdyr her ogsa.

Ingen kommentarer: