onsdag 10. desember 2008

Vanskelig fodsel (bare for de som er interessert i slikt)

Jeg kan ikke bare skrive om det som er bra. For to dager siden var det vanskelig pa fodeavdelingen. Annengangsfodende med langvarig andre stadium og eklampsi (svangerskapskramper). Stor fodselsvulst. Fosterlyden var svart darlig. Barnet matte forloses. Jeg pleier klare forlose en annegangsfodende med vakum, men denne gangen var det helt, aldeles fullstendig umulig. Heldigvis gjorde jeg ultralydundersokelse for jeg gjorde akutt keisersnitt. Arsaken var plutselig klar. Svar hydrocehpalus (vannhode). BPD 118. Et slik barn har ingen mulighet til a overleve her sa det var ingen grunn til a gjore keisersnitt. Jeg ventet til fosteret dode, punkterte hodet og tomte ut enorme mengder med vann. Sa kunne jeg forlose med tang. Mor forstod situasjonen og var takknemmelig etterpa. Noen ganger er det viktig a unnga inngrep som er farlige for mor, selv om det er ubehagelig for fodselshjelperen.

Ingen kommentarer: