lørdag 13. desember 2008

tvillinger og sommerfugler

Per Bordahl pleier alltid a si at den som ikke har noen sommerfugler i magen nar han gar inn til en tvillingfodsel, ikke har forlost mange nok tvillinger. Dette har jeg erfart mange ganger heime i Stavanger, men det gjelder ogsa her.
I gar skulle jeg forlose en kvinner med eklampsi (svangerskapskramper). Heldigvis gjorde jeg ultralyd pa forhand slik at jeg visste at det var tvillinger og hvordan de la. Den forste kom slik den oftest gjor fint og greit. Men sa var det tvilling 2 da. Den stod hoyt og ville vare der han var. Jeg ventet talmodig, mor kunne darlig trykke pa grunn av sin tilstand. Forsokte overtrykk. Ingen nytte. Sa det vanlige dillemmaet, skal man ta vannet eller ikke. Til slutt tok jeg vannet og angret bittert. Den ville stadig ikke ned, lyden ble darlig, livmorhalsen snorte seg. Skulle forsoke med vakum. Vi har to vakum sett, men har mistet det ene handtaket. Det andre var i autoklaven. Forsokte a improviser med en peang som handtak, men det gikk bare ikke.
Heldigvis har Torbjorg sendt med meg ei tang. Det var deilig nar den gikk greit i las. Kunne forlose en fin tvilling 2. Sa i dag reddet i alle fall Torbjorg sin tang et liv. Hils til Torbjorg.

Ingen kommentarer: