fredag 5. desember 2008

Ultralyd og fodsel

Min phd oppgave handler om ultralyd og fodsel. Her er det mer nyttig enn noen gang. Heldigvis har de et gammelt ultralydapparat med en vanlig abdominalprobe. Kvaliteten er som apparatet jeg hadde pa Skjeroy for 25 ar siden, men det er utrolig mye bedre enn ingenting. Men det er BACK TO THE BASIC. Noen helt sentrale opplysninger er viktig i denne setting av hoyrisiko fodende. Hvor mange fostre, er de i live, leie (sete, tverr eller hode), er der fostervann, ligger morkaka foran apningen. Jeg har fort sett at den kliniske vurderingen av disse problemstillingen ogsa her er usikker. Det er heller ikke det spor kjekt a bruke fingrene nar man undersoker en blodende kvinne med tanke pa forliggende morkake. Min basalkunnskap sa at det var forbudt, men her er det rutine. Jeg har allerede hatt 4 tilfeller med overraskende tvilling, som jeg har skrevet tidligere 3 tilfeller med gjennglemt tvilling og 5 tilfeller der jeg ble tilkalt for a forlose et dodt barn, men fant et levende. Sa ultralyd for fodsel virker nyttig, i alle fall her. Jeg har larevillige elever. Dette med ultralyd er helt nytt for dem.

Ingen kommentarer: