tirsdag 2. desember 2008

Luer

Etter min folelse blir ungene fodt dirkte inn i en varm og god kuvose her. Likevel dor de av nedkjoling. Tro det eller ei. Det er helt uforstaelig for meg. Det er 30 grader konstant. Men ungene er vate nar de kommer ut og de taper kropstemperatur ned til 34 grader og det dor de av her hvis de ikke er helt sterke etter fodselen. Som dere vet er hodet stort hos nyfodt og stor del av varmetapet er fra hodet. Strikk luer. Det trengs virkelig. Jeg hadde med et stort lass ned, men det vil ikke vare evig. Dette er en spesiell oppfordring til Torfinn, Hans Erik, Harm Gerd og Trond.
Litt perspekitv. Bare siste dogn dode 6 barn pa barneavdelingen her. Malaria er varst, men for de nyfodte er nedkjoling og lavt blodsukker det varste.

6 kommentarer:

Ingunn sa...

Jeg vil gjerne strikke luer!! Hvor kan de sendes?

marta sa...

Hei!
Jeg, Marta, kona til Torbjørn, kan ta i mot luer. Jeg regner med at jeg skal besøke han i Bo en gang i februar og da tar jeg med luer.
Så bare strikk i vei. Torbjørn hadde med seg masse luer som et aktivitetssenter i Fredrikstad hadde strikket. Det var små toppluer i tynt babygarn strikket på ca pinne 2-21/2. Hodeomkretsen på nyfødte der er vel som her ca 35 som vel blir ca 60-65 masker. Korriger meg dersom dette ikke er riktig. Har du en annen oppskrift på babyluer så bruk gjerne den.
Det viktigste er at ungene holder seg varme.
Margrete har en fin oppskrift. Kanskje du kan legge den ut på bloggen.
Adressen min er: Marta vassbø, Gamle Somav. 13. 4313 Sandnes.
Skriver mer om når jeg drar når jeg vet mer om det.

Marta

Ingunn sa...

I dag har jeg hatt en runde på KK, og her er det mange villige strikkehender! På føden lager vi en kurv med restegarn og oppskrift, og så er det fritt fram med kreativitet og strikkelyst. Håper å få en stor ladning klar til februar!
Det er ekstra flott å bidra når man vet at ting kommer helt fram der det er behov!
Spennende å lese om arbeidet dere gjør, Torbjørn. Jeg kjenner at reisebasillene rører på seg...

Ugla sa...

Hei
Skal se om jeg rekker å strikke noen luer i januar.
Ha en fin jul :-)

Unknown sa...

Hei
Inne på forumet mitt: www.scrappoglapp.net har jeg lagt ut innlegg om luer, det ligger også et inne på UP.
Jeg håper mange vil strikke luer, og skal selv sette igang! Håper du får mange luer å ta med deg ned Marta!

Signe sa...

Nå er februar rett rundt hjørnet, så det er kanskje for seint å strikke noe som kan komme med denne gangen. Jeg har allikevel lyst til å bidra med noen luer, og lurer på om de kan sendes på annen måte. Kanskje noen som skal nedover på et senere tidspunkt?