torsdag 4. desember 2008

Gjenglemt tvilling

De siste dagene har jeg hatt to spesielle sykehistorier. Ei mor fodte heime langt, langt herfra. Men hun ble ikke bra selv om hun hadde fatt ei fin jente. Til slutt forstod den lokale hjelperen at noe var galt, men mora hadde ingen penger. Sa startet de pengeinnsamling i landsbyen og fikk samlet inn nok penger til en bil. Men slikt tar tid. Tre dogn etter at hun fikk sin jente kom hun til sykehuset vart. Der fant jeg en retinert tvilling. Mor var hoyfebril. Jeg kunne kjenne handa til tvillingen i cervix. Hinnene var inntakte. Mitt medisinske skjonn hadde liten erfaring med en slik situasjon. Jordmor horte ikke fosterlyd med doppler, men for a fa en oversikt over situasjonen gjorde jeg ultralyd undersokelse. Der fant jeg en levende tvilling i tverrleie. Dyttet handa vekk, opp i fundus og fant en hel og ut kom ungen. Ganske medtatt, men Monica barnelege kom, ga mat, pakket ungen inn i tinnfolie og satte pa ei lue. Mor og begge tvillinger i fin form i dag.

I dag skjedde det samme, men denne tvillingen hadde bare vart inne ett dogn. G7, P 6 A 0. Problemet denne gangen var at fostervannet var gatt. Men den la nesten i ett hodeleie. Opp med handa, men denne gangen kunne jeg ikke snu den, men fikk tak i den med vakum. Ogsa den i live. Svar blodning hos mor, men nar jeg gikk hjem na var alle 3 i bra form.

Dette er faktsike spennende fodeselshjelp. Jeg har hatt enda en slik gjenglemt tvilling, men den klarte seg desverre ikke.

1 kommentar:

marta sa...

Hei!
Snakket lenge med Torbjørn i dag.Han er utrolig glad for mailer og meldinger, men internett fungerer ikke noe serlig, så han har ikke anledning til å svare dere alle. Det går ganske bra å laste ned mailer, men å få sendt tar utrolig lang tid. Dessuten er det stor rift om datamaskinene. Folk står i kø for å komme til. Når så strømtilførselen også er ustabil, så forstår dere at det blir vanskelig å svare alle. Er nok best å følge med på bloggen.

Hilsen Marta